A Forbes Magazin minden évben elkészíti a legértékesebb világmárkák 100-as listáját, melyet legutóbb 2018. május 23-án publikáltak. A lista összeállításakor kétszáz márka értékét vizsgálták az érintett cégek pénzügyi teljesítményét alapul vételével. Az érték megállapítása során az érintett cégek elmúlt három éve adózás előtti eredményét súlyozták egyéb tényezők mellett a márka adott szektorban betöltött piaci szerepével (így például luxustermékek vagy italok esetén nagyon fontos, míg repülőgép táraságok vagy olajcégek esetén inkább az ár és a kényelem dominálja a fogyasztói döntéseket). Feltétel volt továbbá az USA-beli, a szimbolikust meghaladó jelenlét, így például a kínai Alibaba, illetve a Vodafone nem került fel a listára.
Az idei lista első helyén az Apple áll, a márka becsült értéke 182,8 milliárd dollár. A prémium telekommunikációs és informatikai termékekre (és árazásra) szakosodott vállalat immár nyolcadik éve vezeti a legértékesebb márkák listáját. Összehasonlításképp, ha ezt az összeget napi 100 dollárt félretéve szeretnénk megtakarítani, 5 008 219 évig kellene spórolni. Ha viszont elkölteni szeretnénk, 6260 évig fedezné a világ legdrágább szállodai szobájának a költségeit (The Royal Penthouse Suite, Hotel President Wilson, Genf, Svájc).
A dobogó második fokán a Google-t találjuk (márkaérték: 132,1 milliárd dollár), míg a harmadik helyezett a Microsoft (márkaérték: 104,9 milliárd dollár) lett. Az első öt helyezett a technológiai ipar szereplője, együttes márkaértékük 586 milliárd dollár. Bár ez az összeg emberi ésszel nehezen felfogható, érdekes összehasonlító adalék, hogy az USA a 2019. évre elfogadott védelmi költségvetése azonos nagyságrendű, 717 milliárd dollár.
Az első tíz helyezett közül nyolcan USA-beli székhelyűek, kettő pedig ázsiai, a 7. a dél-koreai Samsung (márkaérték: 47,6 milliárd dollár), valamint a 9. a japán Toyota (márkaérték: 44,7 milliárd dollár). A legértékesebb európai márka a lista 13. helyén található német Mercedes-Benz (34,4 milliárd dollár). Az országok szerinti megoszlás alapján az első helyen az USA (54 márka) található, a második Németország (12 márka), míg a harmadik helyezett megosztva Franciaország és Japán (7-7 márka).
Iparági lebontásban a dobogó legfelső fokán a technológiai ipar (20 márka) áll, második helyezett a pénzügyi szolgáltató szektor (13 márka), harmadik pedig az autóipar (12 márka).
A teljes lista itt érhető el: https://www.forbes.com/powerful-brands/list/#tab:rank
Az adatok forrásai: