Mi a különbség a márka és a védjegy között?

A márka, vagy a magyar nyelvben is egyre inkább elterjedt kifejezéssel brand, egy a fogyasztók számára üzenetet hordozó jelzés, ami általában egy fantáziaszó, logó, ábra formájában jelenik meg. A védjegy pedig a márkahasználatra vonatkozó kizárólagos jog, amivel egy piaci szereplő rendelkezik, és ezáltal lehetősége van mindenki mást eltiltani attól, hogy ilyen vagy ehhez hasonló megjelölést használjon az adott termékek vagy szolgáltatások vonatkozásában.

Mi a különbség az árujegyzék és áruosztály között?

Egy védjegyoltalom az árujegyzékben szereplő áruk és szolgáltatások vonatkozásában biztosít kizárólagos jogot a megjelölés használatára. Más szóval ez azt jelenti, hogy egy áru- és szolgálatáslista kapcsolódik egy megjelöléshez és ezek alkotják együttesen a védjegyjogot. Az árujegyzék ennek az áru- és szolgáltatáslistának a neve. Mivel azonban rengeteg áru- és szolgáltatásféleség létezik, célszerű ezeket kategorizálni, osztályokba sorolni, így alakultak ki az áruosztályok, ez az ún. Nizzai Osztályozás. Az áruosztályok inkább egy adminisztratív segítséget jelentenek az eligazodásban, így az osztályok száma általában befolyásolja a költségeket is.

Egy magyar védjegy érvényes az EU-ban is, mert Magyarország EU tagállam, ugye?

Nem, vannak nemzeti védjegyek, mint például egy magyar nemzeti védjegy ami csak az adott állam – jelen esetben Magyarország – földrajzi területén érvényes, és van az Európai Unió teljes egységes területén érvényes védjegy, ami az EU védjegy (korábban ezt közösségi védjegynek hívták).

A nemzetközi védjegy milyen földrajzi területen érvényes?

Egy nemzetközi védjegy-bejelentésben meg lehet jelölni azokat az országokat vagy régiókat (pl. EU), ahova szeretnénk, hogy kiterjedjen a védjegyünk oltalma. Más szóval a megjelölt országok/régiók földrajzi területén lesz érvényes a nemzetközi védjegyünk, ha azt az adott hatóságok elfogadják.
A nemzeti védjegyek, regionális védjegyek, illetve nemzetközi védjegyek közötti döntés, illetve esetleges együttes alkalmazása stratégiai kérdés, amit a konkrét célok ismeretében tudunk együtt kidolgozni.